W ramach projektu Filmoteka Szkolna. Akcja! w szkołach w całej Polsce działa kilkadziesiąt szkolnych klubów filmowych. Wśród nich prowadzony przez Iwonę Baldy klub w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku. - Od października 2014 r. jedną z form działalności naszej szkoły są spotkania miłośników sztuki filmowej. Spotykamy się co drugi czwartek o  godz. 16.30. Staramy się oglądać filmy należące do klasyki światowego kina, a także wartościowe produkcje polskiej kinematografii. Dodatkową atrakcją naszych spotkań, oprócz wspólnego omawiania obejrzanych filmów, są dobre ciastka z kawą. Początki nie były łatwe. Teraz jest świetnie i każdego czwartku wyczekujemy z utęsknieniem - pisze nauczycielka. 

Dyskusyjne koło filmowe skupia młodzież klas ponadgimnazjalnych, głównie I i II klasy. Spotykamy się na cotygodniowych zajęciach przez cztery godziny lekcyjne. Uczestnicy zajęć tworzą zróżnicowaną grupę. Wyróżniają się nieliczni uczniowie o zainteresowaniach filmowych, chcący poszerzyć swoją wiedzę, obejrzeć ciekawe filmy w doskonałych warunkach. Większą grupę stanowią uczniowie, dla których film nie jest celem samym w  sobie, lecz świetnym pretekstem do rozmowy na istotne tematy. Wychodząc od potrzeb tych dwóch grup założyłam, że celem zajęć będzie przygotowanie „cyfrowych tubylców” do funkcjonowania w wielokulturowym świecie. Otwarcie uczniów na życie innych ludzi, przedstawienie dramatów związanych z wyborami wartości etycznych, pokazanie uniwersalnych problemów egzystencjalnych na konkretnych przykładach. Z drugiej strony ważne wydało mi się inspirowanie uczestników do działań twórczych i monitorowanie tych działań poprzez pomoc merytoryczną przy tworzeniu filmików uczniowskich. Uczniowie w trakcie zajęć nie tylko oglądają filmy i dyskutują o problemach w nich przedstawionych. Zwracają także uwagę na użyte środki formalne, by tę wiedzę przenieść potem do własnych projektów.

Efektem tego typu działań były w naszym wypadku filmiki uczniowskie inspirowane filmami „Rysopis” Jerzego Skolimowskiego i „Portret własny” Jacka Skalskiego (oba w pakiecie Filmoteki Szkolnej). W odniesieniu do filmu Skolimowskiego młodzież interpretowała pojęcia samotności, wyobcowania i kontestacji, zastanawiając się nad ich miejscem we współczesnym świecie. Z tych refleksji powstały bardzo różne filmiki: od krótkich dokumentów (wśród nich jeden inscenizowany) po film-sondę na temat samotności. Projekt nawiązujący do „Portretu własnego” polegał na próbie określenia, co jest ważne dla młodych ludzi – uczniów II klasy LO. Jakie wydarzenie, ludzie, sytuacje ich ukształtowały, miały wpływ na to, kim są? Powstały wypowiedzi łączące filmiki z dzieciństwa z fotografiami i muzyką, w których autorzy opisywali swoje priorytety: rodzinę, przyjaciół, pasje, szkołę – w  różnych proporcjach i zestawieniach.

Cały tekst, fragment naszej publikacji "Zmontuj sobie projekt" - w załączniku. 

 

W związku ze 100-leciem odzyskania niepodległości proponujemy spotkanie klubu wokół tematu „Film wobec historii”.  Oto inspiracje: 

Pierwsze lata Niepodległej w kinie

Przykłady filmów: „Śmierć prezydenta”, reż. Jerzy Kawalerowicz, „Sól ziemi czarnej”, reż. Kazimierz Kutz

Materiały dodatkowe/materiały źródłowe: Lekcja 27: Równość, różność, demokracja, Lekcja 17: Portrety zbiorowości

Notka z portalu Muzeum Historii Polski Zamordowany został Gabriel Narutowicz, Materiał prasowy 95 rocznica śmierci Gabriela Narutowicza Był prezydentem przez zaledwie pięć dni, Filmowa Encyklopedia Powstań Śląskich

Andrzej Wajda – filmowy przewodnik po historii Polski

Przykłady filmów: „Wesele”, „Ziemia obiecana”, „Kanał”, „Popiół i diament”, „Człowiek z marmuru”

Materiały dodatkowe/materiały źródłowe:

Lekcja 41: Film wobec innych sztuk

Lekcja 49: Moje korzenie  

Lekcja 37: Nowe szaty mitu

Lekcja 7: Siła symbolu

Lekcja 11: Rozdroża historii

Andrzej Wajda - filmowy przewodnik po historii Polski portal dzieje.pl

Sumienie narodu? - Filmowcy wobec historii

Propozycje filmów:

„Fotoamator”, reż. reż. Dariusz Jabłoński, „Usłyszcie mój krzyk”, reż. Maciej Drygas, „Defilada”, reż. Andrzej Fidyk, reż. „Dyktator”, reż. Charlie Chaplin

Materiały dodatkowe/materiały źródłowe:

Lekcja 10: Bez komentarza

Lekcja 12: Zapisy przeszłości

Film w służbie propagandy

Przykłady filmów: „Ćwiczenia warsztatowe”, reż. Marcel Łoziński a wybrane przykłady z “Polskiej Kroniki Filmowej” “Polska Kronika Filmowa 25/50  - Walka ze stonką”, “Polska Kronika Filmowa 3/53 - Oto Ameryka

Materiały dodatkowe/materiały źródłowe: Animowane wykłady dotyczące populizmu (materiał w języku angielskim)

Materiały pomocnicze opracowane w ramach projektu „Mind over Media”. Szkoła krytycznego myślenia”

Filmowiec - rekonstruktor czy konstruktor historii?

Przykłady filmów: “...Portret własny”, reż. Jacek Skalski,, “Poznań 56”, reż. Filip Bajon, „Wołyń”, reż. Wojciech Smarzowski, „Dunkierka”, reż. Christopher Nolan,

Materiały dodatkowe/materiały źródłowe:

Lekcja 4: Kadry pamięci

Lekcja 50: Dziecko i historia

Oś czasu Operacji Dynamo przedstawionej w filmie „Dunkierka”

 

W Szkole Podstawowej w Bargłowie Kościelnym we wrześniu tego roku odbył się Dzień Filmu Animowanego z Niepodległą. Młodzież z klas V wzięła udział w warsztatach animacji filmowej. Uczestnicy poznali historię polskiego filmu animowanego oraz etapy pracy nad tworzeniem animacji. Obejrzeli polskie filmy animowane i tworzyli własne - techniką animacji poklatkowej. Powstały animacje na temat niepodległej Polski. Więcej i fotorelacja na: http://zsbarglow.edu.pl/szkola2/index.php/aktualsp/1706-animfilm18sp

........................................................................................

Organizacja szkolnego klubu filmowego w pigułce

Dla kogo?

Twoi uczniowie chętnie oglądaliby i organizowali projekcje filmowe z dyskusjami, również po lekcjach?

Widzowie ograniczeni czasem i tematem po „szybkiej projekcji” przeważnie czują niedosyt?

W Twojej szkole istnieje klub filmowy, lecz jego działania podupadły i przestały budzić zainteresowanie? Chcesz zaangażować nowe grupy uczniów?

Stwórz szkolny klub filmowy!

A jeśli w Twojej szkole działa już klub filmowy? Odbywają się dyskusje i spotkania, ale chcesz wzbogacić ofertę, zacząć realizować klub filmowy w oparciu o Filmotekę Szkolną? - to też jest działanie dla Ciebie!

Organizacja szkolnego klubu filmowego w oparciu o Filmotekę Szkolną:

• stwarza okazję do otwartej rozmowy, swobodnej wymiany poglądów, dzielenia się własnymi wrażeniami

• powinna stworzyć miejsce, które jest szkołą patrzenia, służącą wyrabianiu właściwych kryteriów oceny dzieł sztuki oraz umiejętności wyrażania opinii i prowadzenia dyskusji, a jednocześnie poprzez swoje działanie kształci i rozwija umiejętności wyrażania opinii i prowadzenia dyskusji, a jednocześnie poprzez swoje działanie kształci i rozwija postawy

• powinna doprowadzić do regularnych spotkań, dyskusji i pracy z filmem zainteresowanej grupy osób - przygotujcie harmonogram.

 

Materiały wspierające organizację spotkania szkolnego klubu filmowego, w tym również wokół tematów historycznych, np. na 100-lecie niepodległości Polski:

„Uczniowie dyskutują i debatują Czy łatwo jest zachęcić uczniów do dyskusji po projekcji filmu? Jak opracować pytania, zorganizować i moderować dyskusję?”

Webinarium “Jak założyć i prowadzić szkolny klub filmowy?”, prowadząca: Ewa Klonowska

„Zmontuj sobie projekt Dobre praktyki liderek i liderów Filmoteki Szkolnej”

 

M. Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011

"Film i historia. Antologia", red. I. Kurz, Warszawa 2008

K. Napierała-Rydz, "Fotografia w edukacji. Wykorzystanie fotografii w nauczaniu historii", Kraków 2015

Załaczone Dokumenty: