Odkrywamy język filmu

Pierwszy blok stanowi wprowadzenie w tematykę języka filmy jako narzędzia edukacyjnego. Inspiruje do prowadzenia konkretnych lekcji lub wzbogacenia pracy metodą projektu. „Odkrywamy język filmu” proponuje rozwiązania edukacyjne poszerzające dwa obszary: praktyczne umiejętności tworzenia form filmowych dostosowanych do umiejętności uczniów i uczennic oraz wychowawcze aspekty sztuk audiowizualnych. 

Ze względu na podejmowaną tematykę, proponowane aktywności mogą być realizowane na lekcjach: języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, plastyki/filozofii, przysposobienia do życia w rodzinie, lekcji wychowawczych. 

Słowa kluczowe

  • efekty specjalne
  • dubbing 
  • eksperyment 
  • „kinematografia atrakcji” 
  • kino zaangażowane społecznie
  • rekonstrukcja cyfrowa 
  • rozszerzona rzeczywistość 
  • styl zerowy 
  • wideoesej
  • vlog
  • alegoria 
  • dojrzewanie, dorastanie
  • grafika 
  • lokalny patriotyzm 
  • prawda i fałsz 
  • patriotyzm 
  • postęp naukowo-techniczny
  • rodzina 
  • scenografia 
  • wykluczenie społeczne 

Formy pracy

  • projekt szkolny 
  • realizacja krótkich form filmowych i internetowych
  • tworzenie i realizacja prezentacji multimedialnych
  • dyskusja
  • organizacja szkolnego festiwalu lub przeglądu
  • praca indywidualna 
  • praca w grupie 

 

Klub filmowy - proponowane tematy spotkań klubu: 

Temat 1: Pionierzy kina

Temat 2: Wielkie przełomy i odkrycia

Temat 3: Zabawy formalne

Temat 4: Od stylu zerowego po kino autorskie

Temat 5: Kino zaangażowane

Projekt filmowy - proponowane projekty: 

Projekt 1: To jest nasz blog/vlog

Projekt 2: Odkrywamy kino. Seria warsztatów filmowych

Projekt 3: To jest nasza szkoła

Projekt 4: Moja pasja: videoesej

Projekt 5: Quiz/konkurs szkolny w temacie „Oto film”

 

Lekcje z filmem - scenariusze lekcji

Temat 1: Plastyczna wirtuozeria „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa (plastyka)

Temat 2: Filmowe i literackie obrazy dojrzewania. „Zmory” (język polski)

Temat 3: Kłamstwo kina i mediów (wiedza o społeczeństwie, ewentualnie – etyka)

Temat 4: Film uwrażliwia na wykluczenia (lekcja wychowawcza)

Temat 5: Funkcje rodziny w polskich filmach. Fantazja czy zwierciadło rzeczywistości? (wprowadzenie do życia w rodzinie)